Kvalitní posouzení úrovně jazykových schopností je nezbytným předpokladem vhodného nastavení terapeutických či nápravných opatření pro děti před či při započetí školního vzdělávání, zejména ve směru podpory rozvoje počáteční gramotnosti. Tento projekt přinese výstup, který v České republice dosud neexistuje, ale jehož potřebnost je vysoká. Poskytne jedinečné údaje o vývoji jazykových a fonologických schopností, a to způsobem srozumitelným a dále použitelným pro pečlivý popis situace dítěte v průběhu realizace nápravných, intervenčních či terapeutických opatření ve zdravotnické (a potenciálně i školské) praxi.
Cílem projektu je sestavení a standardizace diagnostické baterie pro posuzování jazykového vývoje u dětí předškolního a raného školního věku. Tedy vytvoření podrobného manuálu (tj. popis teoretického zázemí,popis částí baterie a metod zadávání ) a vývojových norem (tj. standardizace pro užití v klinické praxi). Konkrétně jde o navržení, sestavení a ověření souboru diagnostických nástrojů pro posuzování úrovně vývoje jazykových (tj. fonologických, lexikálních a gramatických ) schopností u dětí ve věku 3 – 8 let.
Projekt č. TL02000174 „Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku" podpořila Technologická agentura České republiky (2019-2022)
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208
Vedoucí projektu:
Gabriela Málková (FHS UK)
email:
Řešitelé projektu:
Filip Smolík (PsÚ AV)
e-mail:
Miroslava Nováková Schöffelová (FHS UK)
e-mail:
Projekt č. TL02000174 „Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku" podpořila Technologická agentura České republiky (2019-2022)